Branding krajiny nie je logo, ale idea

Branding krajiny nie je logo, ale idea

Nedávno boli v podstate zároveň uvedené dva komunikačné projekty, ktoré sa týkajú Slovenska ako krajiny. Tým prvým je logo slovenského predsedníctva v EÚ od Jakuba Dušičku, ktoré so cťou plní funkciu označenia jednej relatívne krátkodobej udalosti. Druhým je projekt budúcej značky Slovenska, ktorý však treba aj dôsledne označovať ako Branding Slovenska.

Potrebuje vôbec Slovensko nové logo?
Už krátke googlenie  ukáže, že spojenie „nové logo Slovenska“ v tejto súvislosti používa masívna časť médií, a to i odbornejšie zameraných, čím pomáhajú situáciu ešte viac zahmlievať. Niet sa preto čomu čudovať, že reakcie časti laickej verejnosti, ale napríklad i z radov dizajnérov, sú často zle informované alebo priamo pomýlené. Veď načo je Slovensku nové logo, symbol, keď už jedno logo máme v podobe štátneho znaku, hovoria niektorí. A navyše – donedávna sme tu mali motýľa, ten bol aspoň taký milý… Prečo teda vôbec nová „značka“ pre Slovensko vznikla a prečo tvrdíme, že to nie je logo?

Brand nie je logo, ale myšlienka v hlavách ľudí
Väčšina ľudí podvedome chápe, že značky, ktoré nás obklopujú, nie sú len nejaké logá, ale systém významov. BMW sú špičkové autá, prinášajúce radosť z jazdy. Kofola je klasika, ktorá nám vracia pocit nezávislosti. Apple je technologický inovátor a statusový fenomén. Hodnota značky Google sa pohybuje v stovkách miliárd dolárov nie preto, aké pekné (alebo nie pekné) má logo, ale preto, že sa stala synonymom pre vyhľadávanie. Rovnako ako produkty, aj krajiny si budujú svoj obraz v hlavách ľudí. A rovnako ako v prípade spotrebného tovaru, hodnota ich značky je merateľná aj ekonomickým úspechom.