Cena za ministra kultúry SR NCD 2016 - Peter Biľak

Cena za ministra kultúry SR NCD 2016 - Peter Biľak

Peter Biľak: Bohémske časy pominuli
Rozhovor s Petrom Biľakom k súčasnej situácii v grafickom dizajne
Sú to už takmer dve desaťročia, čo s manželkou Johannou žijete v Holandsku. Chodievate na Slovensko? Riešiš ešte projekty, ktoré sú spojené so Slovenskom?
Na Slovensko chodíme pravidelne, ale ako turisti. Noviny SME a firma ESET vyrábajúca antivírové programy používajú naše písma a občas sa o tom rozprávame. Ale inak som za tých dvadsať rokov na Slovensku robil len dva projekty. Poštové známky v čase, keď Slovensko prechádzalo na Euro a teraz novú známku k predsedníctvu Slovenskej republiky v Rade Európskej únie.
A ako je to v Holandsku? Zmenila sa situácia v oblasti grafického dizajnu za ten čas, čo tam žijete?
Určite áno. Keď som v deväťdesiatych rokoch do Holandska prišiel, bolo na svojom vrchole. Vyšli viaceré knihy a Dutch Design sa stal značkou, čo predávala. Robil som dva roky v prestížnom Studiu Dumbar, kde sa stávali také bohémske veci, že majiteľ Gert Dumbar ma v pracovnej dobe zobral do najlepšej japonskej reštaurácie v Amsterdame. Každý deň o štvrtej poobede sa otvorila fľaša vína a končil sa pracovný deň. Považovali sme sa za umelcov. Myslím, že také excesy sa už nestávajú. Dnes je všetko viac podriadené trhu. Grafický dizajn tak ako existoval vtedy, vlastne už ani neexistuje. Dnes je Studio Dumbar „branding agency“a len málo ľudí sa v súčasnosti predstaví ako grafický dizajnér. Konkurenti sa nazývajú a ponúkajú ako multidisciplinary design practice, data-visualisations, strategic design consultants, visual storytellers alebo integrated design services.
To mi pripomína situáciu v Spojených štátoch medzi svetovými vojnami, keď sa debatovalo o tom, ako novú profesiu, dnes všeobecne označovanú ako design (u nás dizajn), nazvať. Znamená tá zmena označenia aj zmenu obsahu práce? To nie je len zmena pomenovania, zmenil sa aj spôsob práce. V súčasnosti sa dizajnér zapája do procesu oveľa skôr. Tradične to bolo na konci projektu, na skrášlenie výsledku. Dnes je to často úplne na začiatku, ešte skôr než je jasné, čo a ako komunikovať.
Môžeš priblížiť nejakú tvoju takto zameranú prácu?
Práve som ukončil prvú fázu projektu pre parížske metro. Ide o nový orientačný systém metra – prepojenie RER a RATP s novými linkami a osemdesiatimi novými stanicami. Ten projekt bude hotový najskôr v roku 2030, no pred dvoma rokmi ma oslovili na vypracovanie konceptu orientačného systému metra s novou typografiou. Výhoda takého skorého zapojenia je, že máme možnosť preniesť koncept aj do architektúry metra, pretože stanice ešte nie sú postavené. Predpokladám, že pred dvadsiatimi rokmi by sa dizajn riešil ako posledný, keď by už všetko bolo hotové.