Mníchov a šperk

Mníchov a šperk

Hlavným mestom šperku je už pár desaťročí Mníchov. Každoročne sa tu na jar zlietnu šperkári, galeristi, študenti a zberatelia z celého sveta, aby tu v rámci veľkolepej férie nazvanej jednoducho Schmuck, vystavovali, stretávali sa, diskutovali. Šperk má svoj permanentný priestor v tzv. Danner Rotunda – súčasti poprednej svetovej zbierky dizajnu v Neue Sammlung – Medzinárodnom múzeu dizajnu Mníchov. Hoci sú múzeá, ktoré majú väčšie zbierky šperku, v Nemecku je to napríklad Schmuckmuseum vo Pforzheime, ktorého kolekcia z časového hľadiska mapuje obdobie piatich tisícročí a obsahuje dvetisíc šperkov, mníchovský súbor je osobitý zacielením na autorský šperk v medzinárodnom zábere. Okrem stálej zbierky Neue Sammlung usporadúva rôznorodé šperkárske podujatia – v čase konania Schmuck to býva výstava venovaná vždy nejakej zásadnej osobnosti svetového umeleckého šperku. Tento rok na jar to bola výstava Antona Cepku – zatiaľ najreprezentatívnejší výber tvorby nášho najvýznamnejšieho tvorcu šperku.  Výstava v Neue Sammlung predstavila reprezentatívny výber Cepkovej hlavne šperkárskej tvorby – kurátorka Petra Hölscher zozbierala viac ako 200 šperkov a objektov zo súkromných aj inštitucionálnych zbierok, z ktorých viaceré boli predstavené verejnosti po prvý raz. Okrem európskych to bol precízne komponovaný súbor šperkov, ktorý darovali americkému Dallas Museum of Art zberatelia Edward W. a Deedie Potter Rose. Príbeh tejto zbierky mimochodom korení v Európe – pochádza zo zbierky Inge Ansenbaum – zberateľky a galeristky, ktorá v sedemdesiatych až deväťdesiatych rokoch prevádzkovala jednu z najlepších šperkárskych galérií v Európe – Galerie am Graben vo Viedni.
Vo fokuse tohto textu nebude však len šperk, v prípade takej vplyvnej dizajnérskej inštitúcie, akou je Neue Sammlung, by bolo škodou nepozrieť sa aj na jej príbeh. Rovnako by sme si v prípade Mníchova neodpustili nespomenúť jeho závideniahodný „ostrov umenia“ – tzv. Kunstareal.