Nominácia poroty na Cenu ministra hospodárstva Slovenskej republiky NCD 2016 - Vydavateľstvo Artforum

Nominácia poroty na Cenu ministra hospodárstva Slovenskej republiky NCD 2016 - Vydavateľstvo Artforum

Vydavateľstvo Artforum vzniklo v roku 2007, keď sme sa rozhodli, že ideme naozaj niečo spraviť s tým, že nám na pultoch (najmä našich) kníhkupectiev chýbajú pre nás osobne kľúčové knihy. Vydali sme teda Tracyho tigra, Malý strom, knihy od Chaima Potoka, Jeromea Davida Salingera alebo Dominika Tatarku. Viac ako 100 kníh. A pribúdajú ďalšie.
Čo je pre nás najdôležitejšie: aby dobré a kvalitné texty, ktoré sa snažíme vyberať, boli v súlade s tým, ako kniha vyzerá. Preto je pre nás od začiatku veľmi dôležitou spolupráca s grafikmi a ilustrátormi. Kniha je veľmi špecifická vec, niekde na pomedzí spotrebného artiklu a umeleckého diela. „Funkčnosť“, čitateľský komfort, to sú samozrejmé východiská práce na jej dizajne. K tomu pár kníhkupeckých podmienok – čitateľné meno autora, viditeľný názov, materiálová odolnosť. A potom nastupuje tvorivosť a vklad dizajnéra. Občas sa stane, že dizajnéri prídu s návrhmi, ktoré sú síce skvelé a veľmi zaujímavé, ale ich realizácia by bola natoľko náročná, že ich treba vrátiť z umeleckých oblakov nohami na zem.  Technická náročnosť výroby knihy je totiž taká drahá, že kniha by sa stala buď nepredajnou alebo stratovou. Občas nás to aj mrzí, človeku je ľúto dobrého nápadu, ktorý mohol byť zhmotnený, ale udržateľnosť vydavateľstva je dôležitá.  A pravdou je aj to, že my nechceme robiť bibliofílie, chceme robiť knihy ktoré budú slúžiť textu rovnako ako jeho čitateľom. Lebo taký je dobrý knižný dizajn. Súznenie obsahu knihy s ich výzorom. Čitateľský zážitok so zmyslovými vnemami očí, hmatu, čuchu. Krásno vnútra s jeho obalom.
Kniha, hlavne tá beletristická, je predovšetkým text. Dobrý text, text, ktorý vyvolá nadšenie, neodkladné otázky, diskusiu. Taký text si nielen zaslúži, ale doslova vynúti adekvátny dizajn. Dať to dohromady tak, aby to klaplo, nie je vždy jednoduché. Nám sa osvedčilo, že hľadáme človeka k textu. Kladieme si otázku: „Komu by tento text sadol? Koho by oslovil, nadchol?“ Pri Bratoch Sistersovcoch bolo jasné, že sa to bude páčiť Palovi Bálikovi, pri Stefánssonovi nám spontánne  napadla Maja Rojko, na polárnu výpravu sme namotali Damiana Pastirčáka. Všeobecne je pre nás veľmi dôležité, aby sa kniha a jej obsah grafikovi páčila, aby ju mal rád. A potom nastupuje dôvera a sloboda. Zväčša dizajnérom nechávame úplne voľnú ruku a hoci sme párkrát mali malú dušičku ako to dopadne (naposledy pri divokých farbách knihy Hávedník), dopadlo to dobre. Veľmi dobre. Oplatí sa dôverovať. Hlavne ľuďom, ktorí vedia, čo robia. A na takých my máme šťastie. Prvý nástrel dizajnu je vždy plne v rukách grafikov, finálna verzia knihy vzniká v dialógu. Niekedy je ten dialóg len o veľkosti písma, inokedy je dlhý a zdá sa, že to nikam nevedie. Občas práve z takéhoto skoro až boja vznikne skvelá kniha, ako napríklad Roviny života. Pred desiatimi rokmi sme začínali s Palom Bálikom. Dnes často naše knihy robia jeho študenti. V Artfore sa snažíme dávať priestor aj mladým absolventom, študentom, aj keď to má občas svoje háčiky. Dizajn knihy totiž nie je len  to, ako bude vyzerať obálka. A nie je veľa dizajnérov, čo vie robiť aj knihy. Radi chodíme na prieskumy na VŠVU, či na podujatia, ako je napríklad Re-book, kde študenti robia kompletné redizajnové návrhy na knihy finalistov ceny Anasoft litera.