Nominácia poroty na Cenu ministra hospodárstva SR NCD 2016 - SNG

Nominácia poroty na Cenu ministra hospodárstva SR NCD 2016 - SNG

Slovenská národná galéria & dizajn v niekoľkých bodoch:
(1) úvodné potešenie / ikdy sme našu snahu o kvalitný dizajn neverbalizovali a nekričali do sveta, ale venovali sme sa tejto téme veľa a s nasadením, preto nás NAOZAJ veľmi teší, že to je vidieť! A dokonca, čo nebýva u nás zvykom, to okolie oceňuje, veď nerobíme to (len) pre seba;

(2) začiatky / poučenie z Moravskej galérie v Brne, kde som v rokoch 2008–2010 pôsobila; vtedajší riaditeľ Marek Pokorný veľmi dbal na kvalitu všetkých druhov vizuálnych výstupov, okrem toho galéria organizuje každé dva roky grafické bienále – takže to bol tak trochu rýchlokurz;

(3) predpoklad / nové vedenie Úseku marketingu a komunikácie; od roku 2011 ho vedie Bohdana Hromádková, s ktorou sme sa zhodli a začali konzekventne pracovať; predtým sme sa v galérii sústredili skôr na jednotlivosti, než na komplexný prístup k vizuálnej identite; postupne pribúdali ďalší a ďalší kolegovia – v SNG je to naozaj tímová práca; silnú vizuálnu identitu sme chápali ako marketingový nástroj na získanie nového publika a na zviditeľnenie zmeny, ktorou fungovanie galérie prechádzalo;

(4) grafická podpora / interného grafika mala SNG takmer vždy, ale až s nástupom Pavlíny Morháčovej a neskôr Braňa Matisa sme sa začali venovať spracovaniu všetkých vizuálnych materiálov koncepčne a z gruntu – výsledkom je jednoznačná a identifikovateľná vizuálna identita a komunikácia; domáci názov „grafická podpora“ síce ignoruje katalóg pracovných činností v kultúre, ale predurčenie v názve sa vyplnilo;

(5) niekoľko zásad /snažíme sa, aby nikdy nebolo „víťazstvo dizajnu nad zdravým rozumom“, teda veci nech sú vždy funkčné, rovnako dôsledne sa venovať veľkému katalógu, ako tabuľke „zatvorené“, osvojiť si prístup „áno treba to urobiť poriadne“, stále hľadať nových spolupracovníkov – rozširovať okruh, niektoré veci urobiť radšej drahšie, ale kvalitne, vydržať verejné obstarávanie;

(6) povinnosť verejnej inštitúcie / naším vedomým rozhodnutím je, že vydávame značnú časť rozpočtu na dizajn a dizajnérov, pretože si myslíme, že našou povinnosťou (nech to znie akokoľvek archaicky) je, aby sme (spolu)nastavovali a (spolu)určovali štandardy a ono to funguje!