S Máriou Čulenovou Hostinovou. Nielen o dizajne pre Lasvit

S Máriou Čulenovou Hostinovou. Nielen o dizajne pre Lasvit

To, čo zrejme každý dizajnér, dizajnérka vo svojom profesionálnom živote považuje za najdôležitejšie, je spolupráca s firmami. Oveľa podstatnejšie je však naplnenie predstavy, aby firmy ich návrhy aj realizovali. Mária Čulenová Hostinová pracuje v českej firme Lasvit zameranej na produkciu svietidiel. Hoci z pozície senior designer sleduje mnohé projekty pre klientov z celého sveta, nie je neznáma ani jej autorská tvorba. Jej návrhy svietidiel vyrábajú firmy Lasvit či Bomma. Spolu s Janou Růžičkovou založili štúdio Suprodesign, okrem detskej módy sa venuje aj návrhom interiérov.

Na Slovensku ste takmer neznáma, zaregistrovala som pred niekoľkými rokmi vaše meno v katalógu českej sklárne Bomma. Ako ste sa dostali k dizajnu?

 „Dizajn som študovala už na Súkromnej strednej umeleckej škole dizajnu v Bratislave. Potom na Katedre dizajnu FA STU v Bratislave. Po treťom ročníku som sa rozhodla odísť na Vysokú školu umeleckopriemyselnú do Prahy. Študovala som v Ateliéri produktového dizajnu (2002 – 2008) u Michala Froněka a Jana Němečka, ktorí sú známi tým, že sa snažia prepájať štúdium s firmami. Po skončení školy som sa do Bratislavy už nevrátila, aj keď ma lákalo vrátiť sa domov. Počas štúdia som si vytvorila určité väzby a kontakty, takže sa mi v Prahe ľahšie zostávalo."
Ateliér nie je primárne zameraný na sklo a v českom prostredí je celkom prirodzené, že sú prizývaní na spoluprácu so sklárňami práve neabsolventi štúdia skla. Sú všestrannejší alebo menej zaťažení týmto médiom?
 „Moja prvá skúsenosť so sklom a sklárskym remeslom bola práca pre skláreň Květná. V roku 2006 som pre nich navrhla set Stockholm inšpirovaný kolekciou z roku 1970. Pre Bommu som vytvorila aj set Dune (2010), a to práve v období, keď začínali a Michal Froněk a Jan Němeček tam boli na pozícii artdirectorov. Vytipovali si pár dizajnérov a oslovili aj mladých začínajúcich. S mojou spolužiačkou Janou Růžičkovou sme po škole založili štúdio Suprodesign a navrhli sme svoje série sklárskych produktov. Celkom úspešnou bola kolekcia Cut (2007). Snažili sme sa ju samy produkovať, dodávať do obchodov. Popri tom sme si každá začali privyrábať dizajnérskymi prácami pre firmy. Napríklad sme navrhovali čítačky pre firmu IMA, s. r. o., vane pre BTL alebo sme sa venovali navrhovaniu interiérov. Takto sa nám podarila spolupráca s Lasvitom. Najprv sme však pracovali externe, až postupne sme sa v Lasvite zamestnali. Medzi tým som s kamarátkou počas materskej dovolenky rozbehla značku detského oblečenia ICE ICE BABY, ktorá sa etablovala na českom trhu. Kamarátka ju vedie ďalej. Vrátila som sa späť do zamestnania, tak som musela z niečoho upustiť."